Hjärtepuls och efter-graviditetfråga

Någon mer som tränat hjärtat denna hjärtedag? Idag var det en typisk vill-springa-söndag – det vill säga en sådan där grå söndag då man bara myser hemma men vill höja pulsen och endorfinernas, ta sig ur segheten och ge hjärnet en stund för att sedan slå sig ner i soffan igen. Men det får vänta, inte alltför länge hoppas jag, men bara att låta bli att tänka på det. Hjärtat fick i alla fall jobba ändå.

Körde ett Bootylicious – benpass på ren gymsvenska, på SATS Online träning. Och jädrans även denna gång! Det tar, både på muskler och puls – kanske inte så konstigt när man jobbar med hela kroppen. Sitter nu här och eftersettas. Det gick dessutom väldigt mycket bättre än sist – i torsdags, då jag körde passet för första gången. Behövde inte maska en enda gång utan kunde bara ösa på och en väldig progress på enbensböjen med ena benet och foten samt armarna rakt fram – kom nästan ända ner! Om det beror på att jag hade vilodag igår, inte dragit 40 kilo kids på någon vaggpromenad på ett par dagar eller om tekniken sjunkit in, vet vem, men bra gick det!20162141429448860_sbig.jpg

​Var förresten en nybliven mamma som frågade i en kommentar om hur och när jag kände mig redo för annan träning efter att ha kört hela Mammamage-appen. Och då måste jag erkänna att efter den här graviditeten har jag inte kört hela. Hade just ingen magmuskeldelning alls denna gång och har inte heller haft ont någonstans. Som natt och dag jämfört med efter första gången. Den här gången kände jag för att kunna börja smyga innan annan träning mycket tidigare och alternativa övningar och träningsformer – mammapass på gymmet, promenader. Det gäller bara att ha koll på sin delning och att lyssna på kroppen. I början orkar man knappt hålla in magen eller knipet, allt bara hänger. Men efter att ha dragit in, promenerat, knipit, kört Mammamage (eller liknande övningar ett tag) började jag, i samband med att jag började styrketräna (och när man styrketränar aktiveras ju i stort sett alltid magen, har ni tänkt på det? Man behöver alltså inte köra situps för att träna magen) kortare plankor på knä – jättejobbigt till en början men nu kör jag på fötterna utan problem. Gäller bara att ta det successivt, träna allsidigt, dra in magen, tänka på hållningen (jätteviktigt!) och knipa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s