Styrketräning sex veckor efter förlossningen

Förmiddagsträningen avklarad! 
 
Även om knipövningar fortfarande är prio ett har träningssuget infunnit sig. 
 
De här övningarna kör jag nu och de känns jättebra:
  • Mammamage-appen – börjar alltid med den och den nivån jag är på just nu
  • Bicepscurls med hantlar
  • Axelpress med hantlar
  • Hantellyft åt sidan
  • Triceps med hantlar
  • Höftlyft med fötterna på stol/soffa
  • Benböj utan vikt med rygg mot vägg
  • Benlyft bakåt med viktk på vrist
  • Donkey kickbacks (med motstånd, storebror som pressar ned mitt ben)
  • Extra knip
Trots att jag tränade hela graviditeten kan kroppen vara lite ur funktion efter förlossningen. Även muskler och leder kan påverkas av hormoner. Kör långt ifrån maxvikt. Till att börja med är de inte jobbiga, men efter cirka 12 repetitioner börjar det kännas. Jag kör 3-4 set. 
 
Det är individuellt när man kan börja med den här typen av träning, eller när man känner för att göra det. En del kanske känner sig redo ganska snart medan andra vill, eller bör, vänta några månader. Knipövningar och Mammamage-appen är det viktigaste, den är magisk – inte för träningsformens skull utan för att undvika andra kroppsliga problem. Kroppen återhämtar sig även på egen hand, men den här typen av träning kan hjälpa till och knip kan till och med vara nödvändiga.
 
Under alla styrkeövningar är det även viktigt att orka hålla muskelspänning i bålen under alla repetitioner. Därför bör man köra knip och Mammamage några veckor innan man sätter igång. Syns magmuskeldelning som en liten utbuktande pyramid eller om man känner att det känns jobbigt i mage eller rygg bör man avvakta.
 
 
Alla mammor hinner med hemmastyrka. Tror jag i alla fall. Även om dagarna är intensiva. Det tar inte lång tid. Mina småttingar gillar dessutom att titta på när jag tränar. Selmis sitter i babysittern och har något på läpparna som börjar likna ett leende. Storebror hämtar sin älskade pall, sätter den bredvid, klappar i händerna och säger ”häja mamma, häja mamma”. Toppen!
 
 

2 reaktioner på ”Styrketräning sex veckor efter förlossningen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s