Träning efter förlossning

Kände mig så på gång och som vanligt men då kom ett litet bakslag. Det finns en anledning till att man inte ska träna på flera veckor efter man fött barn. Det kanske även finns en mening med att ha ont eller vara trött, vilket jag inte haft eller varit den här gången – har ju känt mig mer eller mindre som vanligt – då lägger man band på sig. Förra veckan var jag hos barnmorskan. Jag trodde att jag fått framfall. Skräcken! Tankarna byttes ut från när det kommer att gå att springa till om det någonsin kommer att gå
 
Som tur var så var det inte framfall. Och nu känns det så gott som bra igen. Men det var en bra påminnelse. Det handlar inte om mammapower eller ej. Även om man är i toppform innan och under graviditeten så är en förlossning en enorm påfrestning för kroppen. Även om man känner sig pigg så är det oerhört viktigt att skynda långsamt och att göra knipövningar. Och lyder man de råden kan man springa på sikt.
 
Vill utfärda en varning som inte bara handlar om träning utan även om hur man beter sig i vardagen – och då framförallt lyft! Svårt när man till exempel har en 15 kilos vild tvååring hemma. Men även för er som inte har syskon hemma. För mig kom den plötsliga obehagkänslan efter jag varit och handlat och gick hem med tre tunga kassar veckan efter. När vi bodde i Kina var kvinnorna sängliggandes en månad efter förlossningen. Det är att ta i, men den bakomliggande tanken är nog ganska klok. Var inte för duktiga! 
 
Allmänna riktlinjer: Vänta med all tyngre träning till efterkontrollen – sex till åtta veckor efter förlossningen
Promenader: Går att börja med så snart det känns okej
Knipövningar: Börja direkt på BB (om du nu känner för det)
Ett hett tips: Mammamage-appen
Knipritual: En omgång snabba, en omgång uthållighet – tre gånger om dagen
För de som vill styrketräna innan efterkontrollen: Stärk magen rätt enligt Mammamage-appen och knip
Undvik: Lyfta, bära tungt och ta i till efterkontrollen
 

En reaktion på ”Träning efter förlossning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s