Ett år sedan vi flyttade hem

Idag är det på året ett år sedan vi flyttade hem från Shanghai och Kina. Det känns speciellt. Shanghai är en helt fantastisk stad! Kinas största stad med omkring 23 miljoner invånare. 
 
Känns lite konstigt att inte mer gå på vår stora gata med alla människor eller bilar, eller i små gränder där man sålde frukt och kokade buljobg, slänga sin in i en taxi mitt i gatan och dra i väg på babysång på våning 45, äta fräscha lunchsalladen från Wagas eller dumplings och nudelsoppa, alla snygga restauranger och utekvällar. För att inte tala om alla bruncher och champagnebruncher, gå och bada i poolen på våningen under, köpa morgonkaffen nere på Starbucks. Det känns så nära i tiden, som igår och att vi inte kommer att göra det mer. 
 
Samtidigt saknar jag det inte alls. När vardagen väl började rulla på här hemma var den helt underbar och Shanghai hamnade plötsligt i olika fack i minnesarkivet. Trivs väldigt bra med småbarn hemma i Sverige, aka spa-land. Det har dessutom varit ett enormt fint år. Fyllt en tom lägenhet med möbler och prylar så det faktiskt blivit ett hem, nytt jobb och jobbat i tio månader, njutit av frisk luft och allt underbart som detta fräscha land har att erbjuda. Och fixat en lillasyster.
 
Hur som helst, tre år och enormt fina minnen som är värd en ordentlig bildbomb.

 

En helt vanlig torsdag med semlan och oliven

Sådana här dagar gillar jag. Den höll på att ta fel väg när storhandlingen från Mathem kom imorse och en flaska solrosolja gått sönder i en av kassarna och vi sedan på nolltid hade oljeinpackning på hela lägenheten. Men så blev den så bra.
 
Efter den där lagom långa morgonfixningen av mig och de små och hon kom på att hon var hungrig en tjugo minuter innan vi skulle vara på BVC och storebror sedan klä-på-sig-strejkade, kom vi i alla fall fram i tid. Jag nynnade på Dr McStuffin-låten så att storebror skulle få lite större inblick i vad som försiggick. På fyra veckors (HJÄLP var tar tiden vägen)-kontrollen gick det strålande. Läkaren frågade ännu en gång om hon åt riktigt mycket varpå svaret ännu en gång blev nja, inte direkt. Inte jämfört med storebror. Hon sover ibland fyra-fem timmar sträck på natten! Det gjorde inte storebror förrän han blev ett år! Men till det viktiga. Viktkurvan gick fortfarande uppåt – rakt uppåt! Från 4,4 kilo förra veckan till 4830 gram idag. Duktig tjej! 
 
Efter lite shopping på leksaksaffären och upplockande av take away-fika gick vi hem och Facetimeade med Shanghai-Malin och Philip i Hongkong, som vi nu inte träffat på ett helt år! Konstigt, känns som igår, men killarna har blivit så stora! Nästan två timmars Facetime hade vi att prata ikapp. Oliven hann till och med somna…
 
Efter lunch klädde vi ut oss och körde lite vanlig torsdags-ansiktsmålning såhär i Halloween-tider. Oliven fick vara katt och studsade omkring och sjöng ”Lille katt, lille katt…” eller rättare sagt ”lila katt, lila katt…” en stund innan vi bestämde oss för att pysselbaka och göra Halloween-muffins a la spindlar av lakrits på glasyr. Smaken blev det inget fel på, men det blir sällan så snyggt som på bild alltså. Bilden av hur man tänkt att det ska bli gör en ofta besviken. Men vi hade riktigt roligt när vi slickade i oss smet och pimpade våra muffins. Hela köket blev ett enda bombnedslag på köpet. Det hängde kolaremmar från lådorna och det gick att åka skridskor på kaksmet. Så vad gjorde vi då?
 
Jo vi gick ut. Till lekplatsen! Det hade redan hunnit bli mörkt ute, men vad gjorde det. Luften var sådär frisk och det var precis vad vi behövde. Springa av oss! Så det gjorde vi, ordentligt. Och kastade löv på varandra. Och lekte flygplan. Och kollade så lillasyster hade det bra i vagnen. Vi tog en powerwalk på det. För att komma hem till att städa köket, äta middag och sedan köra en veckostädning av lägenheten. Natta storebror och andas ut en stund.
 
Det var en mindre uppsats om vår dag. Men det kan sådana härliga intensiva höstdagar som går i ett vara värda. Hoppas er varit lika fin!
 

Mitt i veckan

Långpromenad i Hagaparken och ritat lite följt av lång powernap. Det är ungefär vad vi hunnit med idag. 
 
Så här vackert var det förstnämnda. 
 
 
Dagens tröttmössa till storebror sover fortfarande och jag kollar direktsändningen från Lisa Holms rättegång som visas på TV4 Play hela dagen. Det är så fruktansvärt vidrigt! Och typiskt ett sådant fall där det skulle vara fruktansvärt om det inte skulle finnas tillräckligt med bevis, om det nu är 35-åringen, men allt pekar väl på det. 
 
Till något lite mer positivt. Visste ni att det är internationella champagnedagen idag?
 
Tar en kaffe så länge.
 

Träning efter förlossning

Kände mig så på gång och som vanligt men då kom ett litet bakslag. Det finns en anledning till att man inte ska träna på flera veckor efter man fött barn. Det kanske även finns en mening med att ha ont eller vara trött, vilket jag inte haft eller varit den här gången – har ju känt mig mer eller mindre som vanligt – då lägger man band på sig. Förra veckan var jag hos barnmorskan. Jag trodde att jag fått framfall. Skräcken! Tankarna byttes ut från när det kommer att gå att springa till om det någonsin kommer att gå
 
Som tur var så var det inte framfall. Och nu känns det så gott som bra igen. Men det var en bra påminnelse. Det handlar inte om mammapower eller ej. Även om man är i toppform innan och under graviditeten så är en förlossning en enorm påfrestning för kroppen. Även om man känner sig pigg så är det oerhört viktigt att skynda långsamt och att göra knipövningar. Och lyder man de råden kan man springa på sikt.
 
Vill utfärda en varning som inte bara handlar om träning utan även om hur man beter sig i vardagen – och då framförallt lyft! Svårt när man till exempel har en 15 kilos vild tvååring hemma. Men även för er som inte har syskon hemma. För mig kom den plötsliga obehagkänslan efter jag varit och handlat och gick hem med tre tunga kassar veckan efter. När vi bodde i Kina var kvinnorna sängliggandes en månad efter förlossningen. Det är att ta i, men den bakomliggande tanken är nog ganska klok. Var inte för duktiga! 
 
Allmänna riktlinjer: Vänta med all tyngre träning till efterkontrollen – sex till åtta veckor efter förlossningen
Promenader: Går att börja med så snart det känns okej
Knipövningar: Börja direkt på BB (om du nu känner för det)
Ett hett tips: Mammamage-appen
Knipritual: En omgång snabba, en omgång uthållighet – tre gånger om dagen
För de som vill styrketräna innan efterkontrollen: Stärk magen rätt enligt Mammamage-appen och knip
Undvik: Lyfta, bära tungt och ta i till efterkontrollen